יום רביעי, 30 בנובמבר 2011

מדינת משטרה?



שוטרי משטרת ישראל שוב עומדים תחת האשמות בדבר שימוש באלימות מפורזת. הפעם אלו פעילי השמאל שמשתמשים במילים חריפות כדי לתאר את התנהגות המשטרה כלפיהם בהפגנה שנערכה ביום שלישי בת”א כנגד התיקון לחוק לשון הרע.
משטרת ישראל איננה יוצאת דופן בכל הנוגע לכך. תלונות על אלימות המשטרה הן לא תופעה ייחודית לישראל, בכל מדינות העולם, גם המתוקנות ביותר, עומדת המשטרה המקומית לעיתים קרובות תחת התקפות על התנהגותה הברוטלית באירועים כאלו ואחרים. רק לאחרונה ספגה משטרת ניו-יורק טענות דומות מאת המתפרעים ליד וול-סטריט, ועדיף שלא נחקה את דרכיה של משטרת מצרים לפזר הפגנות בכיכר תחריר. דווקא משטרת ישראל, משמשת בעולם לעיתים קרובות כדוגמה למשטרה שעל אף היותה פועלת במדינה משופעת אירועים ביטחוניים ובעיות חברתיות, מצליחה להשתלט על הפגנות בעלות פוטנציאל אלימות גבוה, באופן מתון יחסית ומספר נפגעים מועט.
אין מחלוקת כי אל לה למשטרה להשתמש באלימות במקום שאין צורך בכך, אך מעדויות השוטרים כמו גם מהסרטונים שצילמו פעילי השמאל עצמם עולה כי השוטרים החלו באלימות רק כאשר החלו חלק מהמפגינים לחסום כבישים. פעולה המהווה עבירה על החוק.
רובם של אזרחי המדינה אינם תומכים בחסימת כבישים במחאה על התיקון לחוק לשון הרע.  ההוכחה הטובה ביותר לכך היא שפעילי השמאל הצליחו למשוך בקושי 1000 איש (2000 לפי ההערכות הנדיבות ביותר) להפגנתם. חסימת כבישים הינה פעולה אלימה שמופעלת ע"י קבוצת מיעוט כלפי רוב אזרחי המדינה, זו פעולה שעלולה לסכן חיי אדם, וחובתה של המשטרה למנוע אותה.  באם תינתן לכל קבוצה קטנה האפשרות לחסום כבישים – הרי שהמדינה תמצא את עצמה משותקת חדשות לבקרים.
נכון, לא כיף לחטוף מכות יבשות, זה כואב. אך מי שמפר את החוק ומעודד אחרים לעשות כך, צריך להיות מוכן לשאת במחיר. טרם שמעתי על משטרה בעולם שהצליחה לפזר הפגנה אלימה באמצעות פנייה מנומסת אל הלב והמצפון של המפגינים. משטרה "נחמדה" יותר, תזכה אולי בפופולריות ומחמאות בסקרים, אך תחטא לתפקידה: למנוע מקבוצות שונות, שמרגישות שזכויותיהן נפגעו, לשבש את החיים לשאר אזרחי המדינה.
במקרים כאלו, ליבי נמצא עם השוטרים, אותם אנשים שסופגים איומים, רדיפות וקריאות "נאצים" ו"בוגדים" מאנשי הימין, ומחר יזכו למטחי אבנים ואיומים מצד מפגיני השמאל בבילעין.
"חובת הציות לחוק עומדת מעל כל המחלוקות, היא חלה על כולם באופן שווה ובמסגרתה ניתן להביע עמדה או מחאה. לא ניתן לחצות קווים אדומים תוך נשיאת דגל של השקפת עולם, תהא אשר תהא, או תוך רצון להביא לשינוי במדיניות מטעמים של אמונה או מצפון".
את המילים האלו כתבה שופטת בית המשפט העליון עדנה ארבל, כשדחתה את בקשתם של שני נערים, שהשתתפו בחסימת נתיבי איילון כמחאה על תכנית ההתנתקות, להשתחרר ממעצר. (בש"פ5426/05  טייכמן נ' מ"י).
מה שנכון לגבי אזרחים שהממשלה מחליטה לפנותם מביתם בהחלטה שנויה במחלוקת, נכון שבעתיים גם לגבי מי שהחלטה זו או אחרת של הכנסת אינה תואמת את השקפת עולמו.


2 תגובות:

  1. אני הייתי בחלק מההפגנות, קיבלתי מכות מהשוטרים ובאחת מהן גם נעצרתי. נעצרתי כשישבתי עם רבים אחרים על מדרכה ! שר שירים ומוחה כפיים, לא דוחף ולא עושה כל פעילות אלימה כל שהיא.
    יש צילומים רבים המוכיחים את דברי ואכן המשטרה אחרי לילה ארוך ומייגע שיחררה אותי, אפילו ללא התנצלות.
    רוב המפגינים וחוטפי המכות מהמשטרה הם כמותי, יש תעוד קבוע של ההפגנות באינטרנט החושפות את דברי - אלימות לא מוסברת ולא חוקית של המשטרה כלפי המפגינים.
    אפילו בתי המשפט כבר נוזפים במשטרה על התנהגותם ושיקריהם, הכל חשוף, הכל נמצא ברשת וניתן לצפייה.
    אולי כדאי שתצא רגע מהבלוג הזה ותטייל קצת ברשת, תראה כמה דברים הסוטרים את טענותיך...
    ליאור מנצ'ר

    השבמחק
  2. ליאור תודה על התגובה. אני לא דובר המשטרה ולכן כמובן לא אתייחס ספציפית לטענותיך. כמובן שאם המשטרה נהגה שלא כחוק - הדבר מגונה, ואני ממליץ לך להגיש תלונה על כך. בדרך אגב אציין, שמהתאור אותו אתה עצמך תארת עולה לכאורה כי השתתפת ב"התקהלות בלתי חוקית" ולכן המשטרה פעלה כחוק כשפינתה אותך. לצערי תלונות רבות של מפגינים על כך ש"המשטרה פעלה בניגוד לחוק" נובעות מאי-הכרתם את החוק. אני ממליץ לך לעיין בפקודת המשטרה. אני, ורבים מחבריי, השתתפנו בהפגנות לא פעם ולא פעמיים, ומעניין שמעולם לא נעצרנו, הסיבה לכך, היא שכשאנו מפגינים אנו מפגינים בהתאם לחוק.

    השבמחק